donderdag 30 mei 2013

Anne Cassidy, Missing Judy

Tienerauteur Anne Cassidy weet hoe ze een intrigerende plot moet ineen weven. Dat wist ik al toen ik 'The Dead House' las en dat wordt bevestigd in 'Missing Judy'. 

Het gaat sneller dan je het beseft. Ineens is iemand gewoon verdwenen, weg. Het overkomt Kim en haar vijfjarige zusje Judy. Ze maken ruzie, Judy loopt kwaad weg... en keert nooit meer terug. 

Nu moet ik natuurlijk opletten dat ik niet te veel verklap. Je wordt op het verkeerde been gezet, natuurlijk, maar dat is niet alleen verhaaltechnisch interessant. Het helpt ook het thema: zo lang Judy niet gevonden wordt, blijft haar familie elke piste open houden en kan elke aanwijzing, hoe klein of vaag ook, een scenario inhouden van wat er met het meisje kan gebeurd zijn. Dat moet afschuwelijk zijn: niet weten wat er gebeurd is. 

Anne Cassidy laat die onzekerheid goed voelen in hoofdpersonage Kim, al komt ze jonger over dan ze volgens het verhaal zou moeten zijn. Helaas had ik de pech het einde al min of meer te weten. Een echte verrassing was het dus niet meer.

'Missing Judy' heb je in één adem uitgelezen. Kapot ben je er -gelukkig- niet van, maar de twijfel van de achterblijvers is bij momenten wel pakkend.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten