zaterdag 20 september 2014

Francisco X. Stork, The last summer of the Death Warriors

Met een titel als deze kun je me meestal niet verleiden. 'Death Warriors'? Dat meen je niet? Gelukkig heeft Storks roman weinig te maken met de actiehelden die je op basis van die term misschien zou verwachten. D.Q. en Pancho Sanchez - valt hij?- zijn twee tieners die elkaars tegengestelde lijken. 

D.Q.'s lichaam is verzwakt door kanker. De ziekte heeft er wel voor gezorgd dat hij heel veel is gaan nadenken over leven en dood. Die bevindingen schrijft hij in zijn manifest voor de 'Death Warriors'. Pancho heeft spierkracht en energie teveel, maar is niet erg spraakzaam en wil zich wreken op de moordenaar van zijn zus. 

Deze vakantie las ik het boek voor de tweede keer. De grote lijnen kon ik me nog wel herinneren, maar D.Q.'s verblijf bij zijn moeder, de complexe verhouding tussen D.Q., Pancho en Marisol en het knappe einde kon ik met niet meer helemaal herinneren.

Nog altijd vind ik het een beetje jammer dat Marisol niet sterker is uitgewerkt en dat het verhaal wat vroeger afbreekt dan je als lezer hoopt. Toch is de ongewone vriendschap tussen de twee jongens en de tweestrijd die Pancho voert boeiend genoeg om Storks verhaal een tweede keer te beleven. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten