zaterdag 15 juni 2013

Karin Slaughter, Martin Misunderstood

Je kunt er niet omheen: deze zomer wordt opnieuw gebombardeerd tot zomer van het spannende boek. Het kon dan ook moeilijk anders, of ik zou een misdaadroman op mijn pad vinden. Eerlijk gezegd had ik het slechter kunnen treffen dan 'Martin Misunderstood' van Karin Slaughter.

Deze literaire slachter hakt er meteen stevig in -dat moet ook wel met amper 147 bladzijden- met de beschrijving van Martin Reed. Hij is een softie, een loser. Mooi is anders, maar hij kan het ook niet helpen: zijn tirannieke moeder, zijn weinig aantrekkelijke figuur en zijn passieve houding zorgen ervoor dat hij telkens opnieuw wordt beledigd en gepest door de mensen met wie hij op school zit en daarna in het werkveld terechtkomt. 

Veel verandert wanneer Martin ervan beschuldigd wordt een collega te hebben vermoord. Inspecteur An moet uitzoeken wat er is gebeurd, maar meer dan een whodunit wordt 'Martin Misunderstood' een speurtocht naar identiteit: hoe vinden Martin én An hun plaats in de wereld, en zal dat samen zijn of alleen?

'Martin Misunderstood' is mijn eerste 'Slaughter', maar ik heb het gelezen met een glimlach die rond mijn oren vastgeplakt leek. Martins naïviteit is tegelijk vertederend maar vooral hilarisch en Ans relatie met Jill en de reacties daarrond tragikomisch. Ook Unique, Martins bazige collega, werkt danig op de lachspieren.

Als ze meer van dit soort ontspannende verhalen doet aanspoelen, laat die zomer van het spannende boek dan maar komen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten