woensdag 24 juli 2013

Peter Verhelst, Geschiedenis van een berg

Een dun boekje met een harde, oranje kaft en gouden letters. Niet meteen het boek dat ik spontaan op de toonbank zou leggen, ware het niet dat die blinkende letters de naam Peter Verhelst onthulden, volgens de achterflap 'onmiskenbaar een van de belangrijkste auteurs in de hedendaagse Nederlandse literatuur'. In tegenstelling tot een vergelijkbaar commentaar bij Herman Brusselmans, heb ik hierbij weinig kanttekeningen te maken. De manier waarop Verhelst schrijft is zo fascinerend en uniek dat ik alleen kan beamen... 

Hoe de zon door een vrouw heen kan vallen. Hoe dieren mensen kunnen worden. Hoe niets is wat het lijkt. Dat alles vertelt 'Geschiedenis van een berg', het verhaal van een Droomland waar mensen hun zorgen opzij zetten, zoals ze dat ook in een pretpark, een Tomorrowland of een fantasyfilm zouden doen. 

De ik-vertellers is één van de entertainers in dat paradijs. Weggeroofd uit zijn omgeving, ergens in Afrika, belandt hij in Droomland, waar hij getraind wordt om zijn natuurlijke instincten te verdringen. 

Zoals altijd weet Peter Verhelst dat heel suggestief-mysterieus en zintuiglijk te beschrijven, maar anders dan pakweg 'Tongkat', zijn bekendste roman, is 'Geschiedenis van een berg' toegankelijk genoeg om te begrijpen wat er aan de hand is, zonder dat alles van naaldje tot draadje moet worden verklaard. Dat is een van de redenen waarom ik zelfs een lelijk oranje boekje met gouden letters niet snel links zal laten liggen wanneer het van deze auteur afkomstig is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten