vrijdag 19 april 2013

Ignacio Noé, Douce tiède parfumée. Episode 1. Le doute

"Douce, tiède et parfumée, c'est ainsi que doit être la maison d' une bonne épouse." Deze nieuwe stripreeks begint in Ally's sprookjesachtige kamer die uit een speelgoedwinkel weggeplukt lijkt. De romantische dromen worden meteen ruw verstoord door een mysterieuze reus die ook op de voorkaft een prominente plaats inneemt. Het lijkt allemaal niet meer dan een droom, maar dan blijkt de werkelijkheid veel erger!

Stripverhalen zijn in de eerste plaats een Franstalig medium, hoe goed Nederlandstalige en Engelstalige auteurs ook hun best doen om een plaatsje te veroveren. Dat bleek zeer sterk toen ik woensdag in Brussel een stripwinkel binnenstapte. Omdat mijn Frans nog wel meevalt, maar ik het niet gewoon ben in die taal veel te lezen, vroeg ik of de uitbater ook Nederlandstalige albums had. Die waren er inderdaad, in een klein, donker hoekje van de winkel. Ze waren tweedehands en niet zo recent. Ik besloot dan maar eens een kijkje te nemen in de Franstalige strips. Die waren wel "récent-récent". Veel albums herkende ik van de Nederlandstalige equivalenten, maar ééntje was me totaal vreemd: deze 'Douce, tiède et parfumée'.

Wat me meteen opviel was de heerlijke tekenstijl. De actie en de tekenfantasie, het tekenplezier ook, spatten al meteen van de kaft af. Dat de auteur niet alle schetslijntjes altijd even netjes weggomt, maakt het alleen artistieker. 

Nu heb ik geleerd dat je met stripverhalen altijd goed moet uitkijken. De prachtigste tekeningen verhullen vaak een bijzonder banaal verhaaltje, of andersom, en er was ook nog de taalbarrière... Eén manier om het te weten te komen: lezen! 

Het Frans bleek mee te vallen, de tekeningen zijn om duimen en vingers van af te likken en in geen tijd zat ik midden in het verhaal. De verkoper kwam me iets vertellen over de prijzen, iets over een korting wanneer ik meerdere albums kocht, geloof ik. Het was tijd om te beslissen. De prijs viel mee en ik stapte dus met mijn allereerste Franstalige hardcover de winkel uit.

Het stripverhaal is niet vies van enige pathetiek, maar het past wonderwel bij de charmante Ally en bij uitbreiding bij het hele album. Het meisje ziet er zeer aantrekkelijk uit, maar stripverhalen verdragen dat, en haar persoonlijkheid is minstens even boeiend. Dat dit album zich in Londen afspeelt maakt het alleen maar extra fijn...

Deze eerste episode heet 'Le doute'. Voor mij geen twijfel mogelijk: ik ben verkocht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten