zaterdag 26 april 2014

Rita Verschuur, Over Simeon

Deze week heb ik heel wat gelezen. Het (dunne) boekje 'Over Simeon' was er  één van. 

Van Simeon ten Holt had ik nog nooit gehoord; van Rita Verschuur wist ik weinig meer dan dat ze kinderboeken schrijft. De twee waren meer dan twintig jaar goede vrienden en over die vriendschap gaat 'Over Simeon'. Ten Holt overleed in 2012.

Simeon was een Nederlandse componist, van hedendaagse klassieke muziek vermoed ik. Ik heb zijn 'Canto Ostinato' gezocht en gevonden, maar nog niet beluisterd. De twee leerden elkaar kennen op een verjaardagsfeestje en die kennismaking staat centraal in het eerste hoofdstuk van het boek. 

De meeste delen zijn op die manier geschreven: één centraal gegeven, een herinnering, een typerend moment, kort en krachtig neergezet door de vaste hand van een ervaren kinderboekenschrijfster. 

Schrijven over iets zo persoonlijks als een vriendschap is een moeilijke evenwichtsoefening, beeld ik me in. Wat kun je erin vertellen als je weet dat iedereen het te lezen krijgt, wat niet? Rita Verschuur kan prima balanceren, wat niet wil zeggen dat ze alleen de mooie momenten neerpent. Voor haar is het een  mooi aandenken (neem ik aan), voor mij een aangename kennismaking met twee boeiende mensen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten